Нарада з питань формування спроможних територіальних громад
15 липня в кабінеті голови районної ради відбулась чергова нарада-зустріч сільських голів та активістів Северинівської, Чернятинської, Сербинівської, Олександрівської, Носковецької територіальних громад з питань формування спроможних територіальних громад. Вів нараду експерт офісу реформ у Вінницькій області асоціації міст України Олег Левченко. У нараді взяли участь заступник керівника виконавчого апарату районної ради Едуард Крайнік, начальник організаційного відділу Олена Радіна, головний спеціаліст організаційного відділу з правової та кадрової роботи Тетяна Нікітченко, голова районної державної адміністрації Олег Легеза, заступник голови райдержадміністрації Юрій Колесник, начальник фінансового управління райдержадміністрації Володимир Гамарник, депутат районної ради по Носковецькому одномандатному мажоритарному виборчому округу №16 Юрій Світлак.
У своїй промові експерт офісу реформ у Вінницькій області асоціації міст України Олег Левченко зазначив наступне:
“Що таке успішна країна?
Успішна країна - це люди, задоволені власним добробутом, комфортним та змістовним життям.
Це коли не десь далеко, а там, де ти живеш, тебе влаштовує рівень життя - гарні умови для роботи, навчання, лікування, відпочинку, всебічного розвитку.
Чи зможе громада з обмеженими ресурсами і територією, недостатньою для соціального та економічного розвитку, забезпечити гідний рівень життя людей? Чи може бути успішною країна з бідними територіями?
Навряд чи.
Тільки сильна/спроможна громада з достатньою економічною активністю на власній території, з ініціативними, працьовитими людьми забезпечить гідний рівень життя населення, обере пріоритети розвитку і фінансуватиме освіту, охорону правопорядку, медицину, дороги та інші напрямки, які люди вважатимуть важливими.
Що таке спроможна громада?
Це та територіальна громада села (селища, міста), яка може самостійно або через відповідні органи місцевого самоврядування забезпечити належний рівень освіти, культури, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального господарства.
Це включає в себе і фінансову спроможність, і кваліфікованих та відповідальних працівників органів місцевого самоврядування.
Які переваги спроможної громади?
- Прозоро планує власний розвиток, ставить та виконує стратегічні завдання.
- Залучає інвестиції, розвиває економіку, сприяє місцевому підприємництву.
- Люди швидко та без бюрократичної тяганини можуть отримати адміністративні та соціальні послуги -зареєструвати бізнес та майно, отримати дозволи чи ліцензії, довідки, паспорт, одержати субсидії, соціальну допомогу тощо.
- Має сучасно обладнані дитячі садки та школу,фельдшерсько-акушерські пункти з кваліфікованими працівниками.
- Має якісні та доступні кожному дороги, транспорт, водопостачання, водовідведення, газ, освітлення, зв’язок тощо.
- Громадяни мають можливість користуватися послугами закладів культури, відвідувати дитячі майданчики, спортивні заклади, бібліотеки, кафе, перукарні, громадські сквери, пляжі та інші місця відпочинку та дозвілля.
Як зробити громаду спроможною?
Досвід розвинутих країн демонструє, що основною передумовою успішного розвитку громад є об’єднання територій та ресурсів.
Разом і батька бити легше!
Пам’ятаєте це мудре українське прислів’я?
Така громада відповідатиме новим вимогам, одержуватиме значно більші ресурси та повноваження. На рівні потужної громади вирішуватимуться питання місцевого економічного розвитку, планування розвитку територій, утримання місцевої інфраструктури, забудови, благоустрою території, соціальної допомоги, культури, первинної охорони здоров’я, середньої, дошкільної та позашкільної освіти, муніципальної міліції, пасажирських перевезень на території громади, житлово-комунальних послуг, утримання об’єктів комунальної власності. А передача ресурсів, повноважень та відповідальності на базовий рівень - це і є децентралізація.
Головні принципи децентралізації - справедливість, доцільність та відповідальність. Це те, що зараз дуже потрібно нашій державі. Наприклад, крихітне село не може собі дозволити утримувати сільраду з працівниками, яким ще треба платити заробітну платню! А як не в змозі утримувати самостійно, значить потрібні дотації з центрального бюджету. Оскільки таких сільрад в країні надзвичайно багато, грошей «згори» ледве вистачає на зарплату працівникам. І в багатьох сільрадах керівництво сидить, склавши руки, виправдовуючись відсутністю коштів. Мовляв, грошей немає, тому ми нічого не робимо. Виходить, бідним бути вигідно? Але за чий рахунок? Такого не повинно бути.
Як керівництво країни забезпечує процес децентралізації та об’єднання громад?
Держава забезпечує прийняття всіх необхідних законів, передає ресурси та повноваження на місця. У результаті реформи держава створює необхідні умови для розвитку громад, а вже вони самі обирають пріоритети - чи потрібен громаді і місцевій молоді новий коледж чи училище, чи дати «зелене світло» інвестору з переробки відходів, чи запустити новий маршрут транспорту, чи побудувати додатковий медичний заклад.
Держава здійснює організаційну та методичну підтримку процесу об’єднання громад, яке відбувається на підставі Закону України «Про добровільне об’єднання громад».
Закон «Про добровільне об’єднання громад» визначає такий порядок дій:
- ініціювання об’єднання;
- підготовка рішення про об’єднання;
- громадське обговорення;
- утворення об’єднаної громади.
Яка моя роль, як громадянина, у цьому процесі?
Місце, де ми живемо, - село, селище, місто - називається територіальною громадою. А ми, громадяни, самі хазяйнуємо на цій території, тобто маємо право на місцеве самоврядування, обираючи голову сільської, селищної чи міської ради та місцевих депутатів. Ті, кого ми обираємо, несуть перед нами відповідальність. Але і ми відповідальні за власний вибір та подальший контроль влади. Перед тим, як обрати місцеву владу, ми зобов’язані вивчити передвиборчу програму кандидатів, критично ставитись до популістських обіцянок, зважати на репутацію майбутніх очільників органів місцевого самоврядування.
Крім того, що ми обираємо місцеву владу, ми можемо впливати на прийняття рішень іншим шляхом - вступати до органів самоорганізації населення, брати участь у загальних зборах громади, громадських організаціях тощо.
Проявляти громадянську активність, цікавитися та брати участь у процесах прийняття рішень в громаді - це те, що ми можемо зробити для себе та, зрештою, для країни.
Відтепер громадянин не лише чекає від держави благодіянь, але і сам активно впливає на якість свого життя.
Що дасть об’єднання громади?
По-перше, має покращитися управління громади. Громада матиме компетентну раду та кваліфікований виконком, бо з більшим населенням та територією буде більше кандидатів на посаду голови та депутатів місцевої ради, тож буде з кого обирати найбільш чесного та працьовитого. Крім того, штатна структура буде більш ефективною з точки зору доцільності посад. Наприклад, якщо сім сільрад об’єднаються в одну громаду, то замість семи голів, семи секретарів, семи бухгалтерів буде сім старост, один бухгалтер, декілька працівників планово- економічного відділу, які плануватимуть доходи та витрати бюджету, зокрема податкові надходження та напрями інвестицій. Також для громади працюватимуть юристи, декілька співробітників відповідатимуть за архітектуру - благоустрій, планування, забудову і т. ін. Таким чином згадані вище спеціалісти працюватимуть на благо громади, а також надаватимуть необхідні адміністративні та соціальні послуги ближче і зручніше. За довідками та багатьма іншими послугами не потрібно буде їхати в район.
По-друге, завдяки новій бюджетній політиці об’єднані громади отримують додаткові фінансові ресурси для розвитку інфраструктури - доріг, освітлення, водопостачання, водовідведення, утилізації побутових відходів тощо.
По-третє, більш ефективне управління, наявність планів розвитку, прозорість рішень зроблять громади привабливими для інвесторів, що забезпечить економічний розвиток та нові робочі місця. У громадян, особливо у молоді, нарешті з’явиться можливість для реалізації власного потенціалу в тому місці, де вони народились та виросли.
Якою буде влада в приєднаних населених пунктах?
Інтереси жителів села у виконавчому органі місцевої ради об’єднаної територіальної громади представлятиме староста. Староста обирається в селах і селищах за рішенням місцевої ради і представляє інтереси мешканців села у виконавчому органі місцевої ради об’єднаної громади. Він також бере участь у підготовці бюджету громади в частині, що стосується фінансування програм на території свого села чи селища.
Чи загрожує безробіття теперішнім працівникам сільрад, що об’єднаються?
Значного скорочення штату органів місцевого самоврядування не відбудеться, але зміниться його якісний склад. Тим, хто не знайде себе у нових структурах, держава надасть необхідну підтримку. Слід зауважити і те, що загалом об’єднана громада буде більш спроможною створювати умови для місцевого підприємництва, а це означає і нові робочі місця.
Що буде з освітою?
Новоутворена громада стає спроможною забезпечити належний рівень життя своїх громадян у різних сферах життя. Розглянемо, наприклад, освіту. Всі ми зацікавлені в якісній освіті наших дітей.
Сьогодні спільнота не має дуже великого впливу на цю сферу. Але після об’єднання громада матиме повноваження і ресурси, аби вирішувати питання матеріально-технічного забезпечення навчальних закладів середньої, шкільної та дошкільної освіти. Наприклад, це означає, що за рішенням громади та наявності ресурсів у дитячому садочку може бути добудовано спортивну залу чи басейн, а в школі - комп’ютерний клас чи новітню дослідницьку лабораторію.
Дошкільнята та діти молодших класів вчитимуться ближче до батьків - у садках та початкових школах своїх сіл чи селищ. Учні середніх та старших класів їздитимуть автобусами до шкіл, які забезпечуватимуть справді високий рівень освіти в центрі об’єднаної громади.
Що буде з медициною?
Людей залякують закриттям медичних закладів, але це не відповідає дійсності. На рівні громади в обов’язковому порядку функціонує первинна медицина та швидка допомога. Якщо громада забажає і буде в змозі утримувати медичні заклади більш складного рівня, наприклад, стоматологічний пункт, то так і буде.
Якщо людина потребуватиме лікування в стаціонарі та більш складних медичних послуг, вона зможе їх отримати рівнем вище.
Спеціалізована медична допомога - онкоцентри, кар- діоцентри та ін. - базуватимуться в регіоні/області.
Сільські голови активно включились у процес обговорення та задавали багато питань, які хвилюють не тільки сільських голів, але й жителів очолюваних ними громад. Ось деякі з них:
Питання: Чому регіонах з 1 січня дали гроші без повноважень, а тільки тепер стали приймати відповідні закони, одночасно штовхаючи громади до об'єднання?
Відповідь: Польща проводила децентралізацію близько 8 років. Але у нас немає часу. Якби в грудні минулого року ми не змінили правила формування місцевих бюджетів, в нинішньому році не змогли б провести реформу. Тому довелося робити все одночасно, наслідком чого став елемент ризику. Але люди зрозуміли, що вудка набагато краще риби на сковорідці, яку їм до того ж видають раз на рік.
Питання: Один з найбільш спірних моментів пропонованої децентралізації - добровільне об'єднання громад. Навіщо селам об'єднуватися?
Відповідь: Чи можемо ми передавати функції і ресурси центральної влади дотаційному сільраді вимираючого села, який ледь зводить кінці з кінцями? Ні! Потрібно передавати сильним громадам. Але що тоді робити зі слабкими? Їх потрібно приєднати до сильних. Щоб це об'єднання стало максимально ефективним, воно повинно бути добровільним. Тому ми задіяли значні матеріальні стимули. Якщо об'єднаєтеся по перспективному плану області, отримаєте 60% податку на доходи фізичних осіб (ПДФО), зможете розпоряджатися державною землею, у вас буде ряд інших можливостей.
Питання: Що буде з громадами, які не захочуть об'єднуватися?
Відповідь: Думаю, їм просто знадобиться трохи більше часу, щоб прийняти це єдино правильне рішення. Вони побачать, як стрімко розвиваються їхні сусіди, які погодилися на об'єднання. У нинішніх умовах інвесторів, готових вкладати кошти в Україну, не так багато. І вони підуть до тих, хто першим створить сприятливий клімат для інвестицій. Жителі села повинні розуміти це і підштовхувати своїх сільських голів і депутатів сільрад до об'єднання. Якщо й залишаться проблемні громади, які ніхто добровільно не захоче приєднувати до себе, швидше за все буде застосований адмінресурс.
Питання: Сільські голови тих сіл, які повинні бути приєднані до сильніших населеним пунктам, втратять свої посади?
Відповідь: Ні, вони стануть старостами, що входять до виконавчого комітету об'єднаної громади. У них збережеться зарплата і буде набагато більше повноважень, ніж раніше. Але головне навіть не це. Ми не просто хочемо скоротити кількість сільрад - ми хочемо створити потужні територіальні центри. У кожному районі має з'явитися кілька нових центрів, аналогічних нинішнім районним. Це відкриє масу можливостей як для бізнесу, так і для жителів.
Питання: Що повинно вийти на виході, коли реформа завершиться?
Відповідь: Нова якість життя людей, насамперед жителів села. Чому село вимирає? Тому що в ньому немає ні якісної освіти, ні охорони здоров'я, ні хорошої роботи, ні можливості цікаво проводити дозвілля. Люди перебираються в міста, бо там краще живеться. Але якщо сільська громада матиме кошти на розвиток і відповідні повноваження, вона зможе створити у себе всі необхідні умови.
Питання: Але що заважало багатим сільрадам робити це до реформи?
Відповідь: На жаль, правила гри дозволяли їм тільки затикати діри. Про розвиток не йшлося. Ось зараз деякі голови сільрад скаржаться, що у них забрали ПДФО. Але вони забули, що використовувати кошти, отримані від цього податку, можна було виключно на зарплату співробітникам. За багато років такого збиткового підходу у держави виник борг перед місцевим самоврядуванням на суму близько 10 млрд. грн. Тепер же кошти від ПДФО підуть до бюджету розвитку і можуть бути спрямовані на ремонт доріг, утримання шкіл, фельдшерсько-акушерських пунктів і т. Д. Громада може залучати професійних менеджерів і встановлювати їм ту зарплату, яку вважатиме за потрібне. Це буде можливо вже після внесення змін до Конституції.
Формат зустрічі та брак часу не дав можливості у повній мірі досягнути спільної думки щодо доцільності об’єднання, але було вирішено зробити перший крок і провести в зазначених територіальних громадах ініціювати громадське обговорення добровільного об’єднання територіальних громад сіл із запрошенням на такі збори фахівців офісу реформ.
Наприкінці зустрічі Олег Левченко ознайомив присутніх із основною метою та завданнями швейцарсько-українського проекту “Підтримка децентралізації в Україні” DESPRO.
DESPRO - це швейцарсько-український проект “Підтримка децентралізації в Україні”, який фінансується Швейцарською Конфедерацією через Швейцарське бюро співробітництва (ШБС/SDC) та впроваджується Швейцарським центром ресурсів та консультацій з питань розвитку (Skat).
Місія проекту полягає в оптимізації системи управління та сприянні ефективному місцевому розвитку в Україні, що, в свою чергу, створить новий імпульс як для демократичних процесів, так і для надання послуг на рівні громади.
Мета: Якість і доступність окремих публічних послуг покращуються за участі місцевих громад та влади, які є інституційно міцними, здатними спільними зусиллями сприяти процесу реформування системи місцевого самоврядування на національному рівні.
Завдання 1. Упровадження сталих моделей децентралізованого надання послуг: розвиток механізмів децентралізованого надання послуг на рівні малих міст і сіл цільових регіонів, їх інтеграція у процеси національних реформ у сфері децентралізації з метою подальшого поширення на інші регіони.
Завдання 2. Сприяння процесу впровадження реформ щодо децентралізації та місцевого самоврядування в Україні: надання дорадчої підтримки з питань децентралізації і реформування місцевого самоврядування ключовим національним інституціям та асоціаціям органів місцевого самоврядування, що ґрунтується на накопиченому в ході реалізації проекту досвіді з надання послуг на місцевому рівні, співпраці між різними рівнями влади й залученні громад у процес реформ.
Проект передбачає три фази: фазу I (2007-2010), фазу II (2010-2013) та фазу III (2013-2017).
DESPRO надає технічну допомогу і сприяє покращенню комунальних послуг у селах Вінницької, Дніпропетровської, Івано-Франківської, Полтавської та Сумської областей. Протягом перших двох фаз (2007-2013) одним із цільових регіонів проекту DESPRO була Автономна Республіка Крим. Наразі діяльність там призупинено. Ключовим партнером DESPRO є Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України.