Звіт про роботу Асоціації
Звіт про роботу Української асоціації районних та обласних рад за 2014 рік
Однією з основних цілей Асоціації є представлення спільних інтересів територіальних громад, органів місцевого самоврядування, що функціонують на місцевому та регіональному рівні в органах державної влади, захист їх прав та інтересів, у підготовці програм державної підтримки розвитку місцевого самоврядування, розробці проектів законодавчих актів з питань місцевого самоврядування.
ЧЛЕНСТВО В АСОЦІАЦІЇ
Станом на 12 грудня 2014 року до складу Асоціації входять: Верховна Рада АР Крим, 24 обласних рад, 404 районних рад, ( 82,8 % від загальної кількості районних рад ), 2 колективних члени: Тернопільська обласна асоціація органів місцевого самоврядування «Ради Тернопільщини», Асоціація органів місцевого самоврядування Харківської області. Всього: 431 членів
НОРМОТВОРЧА РОБОТА АСОЦІАЦІЇ
Нормотворча робота Асоціації полягала в проведенні експертизи, обговоренні членами Асоціації, підготовці пропозицій щодо проектів нормативних актів, які вносились на розгляд Кабінету Міністрів, профільних Комітетів Верховної Ради України.
Перелік основних проектів та чинних нормативно-правових актів, які опрацьовувались в Асоціації:
1. Проект Закону України «Про внесення змін до Конституції України», розроблений Мінрегіоном, рішенням Правління Асоціації підтриманий.
2. Проект Закону про внесення змін до Конституції України (щодо повноважень органів державної влади та місцевого самоврядування) (реєстр. № 4178а від 26.06.2014), поданий на розгляд Верховної Ради України, рішенням Правління Асоціації не підтримано цей проект Закону.
3. Проект Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад», розроблений Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, за результатами розгляду до проекту Закону підготовлені пропозиції. Концептуальні пропозиції Асоціації враховані головним розробником. На сьогодні проект Закону схвалений у першому читанні Верховною Радою України та готується до другого читання у профільному Комітеті Верховної Ради України.
4. Проект Закону України «Про співробітництво територіальних громад» розроблений Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, за результатами розгляду до проекту Закону підготовлені пропозиції, які частково враховані розробником. На сьогодні Закон прийнятий.
5. Проект Закону України «Про місцеві ініціативи», за результатами розгляду до проекту Закону підготовлені пропозиції.
6. Проект Закону України «Про засади державної регіональної політики» поданий до Верховної Ради України, розроблений Міністерством економічного розвитку і торгівлі України, за результатами розгляду проект Закону погоджено.
7. Проект Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», розроблений Нацдержслужбою, за результатами розгляду до проекту Закону підготовлені пропозиції. Проведено засідання круглого столу в частині проведення спеціальної перевірки, за результатами якого підготовлено резолюцію та направлено Нацдержслужбі. У жовтні – листопаді 2014 року робочі версії цього проекту неодноразово опрацьовувалися Асоціацією, за результатами цього розробнику надані пропозиції та зауваження, і зазначено, що проект потребує суттєвого доопрацювання.
8. Проект Закону України «Про перевезення на таксі», розроблений Міністерством інфрастукртури України, за результатами розгляду надані пропозиції до проекту Закону.
9. Проект Закону України про внесення змін до статей 6 і 19 Закону України «Про позашкільну освіту» (щодо діяльності підприємств, які надають освітні послуги) (реєстр. № 3701 від 28.11.2013), підтриманий Асоціацією.
10. Проект Закону України «Про внесення змін до статті 12 Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції», розроблений Нацдержслужбою, за результатами розгляду надані пропозиції до нього.
11. Проект Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України стосовно об’єднань євро регіонального співробітництва (ОЄРС)», розроблений Міністерством економічного розвитку і торгівлі України, за результатами розгляду надані пропозиції до нього.
12. Проект Закону України про внесення змін до деяких законів України з питань освіти (щодо розширення доступу до загальної та дошкільної освіти (реєстр. № 4888 від 21.05.2014), за результатами розгляду до профільного Комітету Верховної Ради України надіслано висновок голови Комісії Асоціації з соціальних та гуманітарних питань до проекту Закону.
13. Проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо підвищення престижності праці педагогічних працівників) (реєстр. № 4104а від 18.06.2014), за результатами розгляду до профільного Комітету Верховної Ради України надіслано висновок голови Комісії Асоціації з соціальних та гуманітарних питань до проекту Закону.
14. Проект Закону України про внесення змін до статті 4 Закону України «Про передачу об’єктів права державної та комунальної власності» (щодо дошкільних навчальних закладів) (реєстр. № 4075а від 13.06.2014) за результатами розгляду до профільного Комітету Верховної Ради України надіслано висновок голови Комісії Асоціації з соціальних та гуманітарних питань до проекту Закону.
15. Проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо призначення, звільнення, заохочення, притягнення до дисциплінарної відповідальності та звітування керівників дошкільних, загальноосвітніх і позашкільних навчальних закладів» (реєстр. № 4052а від 11.06.2014), за результатами розгляду до профільного Комітету Верховної Ради України надіслано висновок голови Комісії Асоціації з соціальних та гуманітарних питань до проекту Закону.
16. Проект Закону України «Про Затвердження Загальнодержавної програми розвитку соціального житла на 2015 – 2021 роки», за результатами розгляду проект не погоджено.
17. Проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо обмеження виплат державним службовцям та особам, які перебувають на службі в органах місцевого самоврядування» (реєстр. № 4511), за результатами розгляду Асоціацією підготовлено Висновок про відхилення проекту Верховною Радою України.
18. Проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо утворення виконавчих комітетів обласних та районних рад» (реєстр. № 4050), за результатами розгляду Асоціацією підготовлено Висновок про передчасність розгляду Верховною Радою України цього проекту Закону.
19. Проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (щодо забезпечення соціально-культурного збалансованого розвитку населених пунктів) (реєстр. № 3063), за результатами розгляду Асоціацією підготовлено Висновок про відхилення проекту Верховною Радою України.
20. Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про звернення громадян» (щодо додаткових механізмів реалізації народовладдя в Україні шляхом запровадження інституту народних ініціатив) (реєстр. № 3830), за результатами розгляду Асоціацією підготовлено Висновок про необхідність направлення його на доопрацювання Верховною Радою України.
21. Проект Закону України «Про внесення змін до статті 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» (щодо дострокового припинення повноважень у зв’язку із набранням законної сили рішення суду про притягнення до відповідальності за корупційне правопорушення)» (реєстр № 2209а від 04.08.2013), за результатами розгляду Асоціацією підготовлено Висновок із пропозиціями до проекту Закону.
22. Проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань регулювання містобудівної діяльності та державного архітектурно-будівельного контролю», розроблений Мінрегіоном, за результатами розгляду підготовлено Висновок передчасність деяких положень проекту закону та необхідність доопрацювання.
23. Проект Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (щодо бюджетної децентралізації, розроблений робочою групою Мінрегіону, представники Асоціації приймали участь у розробці.
24. Проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо реалізації самоврядного контролю за використанням та охороною земель)» (реєстр. № 3648), за результатами розгляду Асоціацією підготовлено Висновок, яким пропонувалось підтримати проект закону. Положення законопроекту спрямовані на забезпечення організаційної самостійності ОМС, надаючи їм право затверджувати порядки здійснення контролю. Комітет 12.03.2014 прийняв рішення щодо його доопрацювання.
25. Проект постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Державної стратегії регіонального розвитку на період до 2020року», за результатами розгляду проект погоджено.
26. Проект розпорядження Кабінету Міністрів України «Про схвалення Концепції розвитку сільських територій», за результатами розгляду були підготовлені пропозиції і зауваження до нього, які були надіслані профільній Комісії Асоціації на погодження.
27. Проект постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження порядку укладення контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров’я та Типової форми контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров’я», за результатами розгляду проект погоджено із зауваженнями.
28. Проект постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку приватизації військовослужбовцями військових формувань та правоохоронних органів України відомчих жилих приміщень, службових жилих приміщень та жилих приміщень у гуртожитках, розташованих на території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя», за результатами розгляду проект погоджено.
29. Проект постанови Кабінету Міністрів України «Про визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України», яким передбачається втрата чинності постанови Кабінету Міністрів України від 29.02.2012 № 169 «Про утворення робочої групи з питань удосконалення територіальної організації влади та місцевого самоврядування» та пункту 4 змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 14.08.2013 № 668, за результатами розгляду погоджено проект.
30. Проект постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін у Додаток 3 до Державної програми розвитку транскордонного співробітництва на 2011-2015 роки» за результатами розгляду проект погоджено.
31. Проект наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України «Про затвердження Правил утримання технічних засобів регулювання дорожнього руху вулично-дорожньої мережі населених пунктів», за результатами розгляду проект погоджено.
32. Проект наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України «Про затвердження Типового положення про інспекцію з благоустрою населеного пункту», за результатами розгляду проект не погоджено.
33. Проект наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України «Про затвердження Типових правил благоустрою території населеного пункту», за результатами розгляду проект погоджено із зауваженнями.
34. Проект наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України «Про затвердження змін до наказу Держжитлокомунгоспу України від 25.04.2014 № 60», за результатами розгляду погоджено проект наказу.
35. Проект розпорядження Кабінету Міністрів України «Деякі питання реформування системи державного управління автомобільними дорогами загального користування», за результатами розгляду не погоджено проект наказу.
36. Проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» (з метою приведення до фінансових можливостей державного бюджету), за результатами розгляду погоджено із пропозиціями.
37. Проект Закону України «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації», за результатами розгляду розробнику проекту Закону надані пропозиції та зауваження до нього.
38. Проект наказу Мінрегіону «Про внесення змін до Методики визначення відновної вартості зелених насаджень», за результатами розгляду вироблено висновок, що проект потребує суттєвого доопрацювання з урахуванням висновків Львівської обласної ради і Державної екологічної академії післядипломної освіти та управління.
39. Проект постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження порядку укладення контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров’я та Типової форми контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров’я», за результатами розгляду проект погоджено, враховуючи, що пропозиції Асоціації були враховані за результатами узгоджувальної наради.
40. Проект постанови Кабінету Міністрів України «Про визнання такою, що втратила чинність постанови Ради Міністрів Української РСР від 03 червня 1986 № 208» та проект наказу Мінрегіону «Про затвердження Примірного положення про гуртожитки», за результатами розгляду до проекту надані пропозиції.
41. Проект наказу Мінрегіону «Про затвердження порядку розроблення, погодження та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів», за результатами розгляду проект погоджено.
42. Проект Закону України «Про поліцію місцевого самоврядування», за результатами розгляду до проекту Закону надані пропозиції.
43. Проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування з розпорядження земельними ділянками і здійснення контролю за використанням та охороною земель», за результатами розгляду до проекту Закону надані пропозиції.
44. Проект Закону «Про внесення змін до Закону України «Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків», за результатами розгляду проект погоджено.
Зауваження та пропозиції до проектів нормативно-правових актів направлялися до відповідних профільних центральних органів виконавчої влади, Кабінету Міністрів та Комітетів Верховної Ради України.
ЗВЕРНЕННЯ АСОЦІАЦІЇ
1. Звернення на Кабінет Міністрів щодо фінансової самостійності місцевого самоврядування.
2. Звернення на Віце-прем’єр-міністра-Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Гройсмана В.Б. щодо необхідності реформування архітектурно-будівельного контролю та повернення повноважень у цій сфері до органів місцевого самоврядування.
Робочі групи та інші консультативно-дорадчі органи центральних органів виконавчої влади Комітетів Верховної Ради України.
Повноважні представники членів Асоціації, входять до різних робочих груп, які утворюються центральними органами виконавчої влади, Комітетами Верховної Ради України з підготовки пропозицій щодо вирішення питань, що стосуються діяльності органів місцевого самоврядування. Зокрема, представники Асоціації входять до складу робочих грип при Мінрегіоні з питань реформування місцевого самоврядування та бюджетної децентралізації, при Нацдержслужбі щодо доопрацювання проекту Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування».
СПІВПРАЦЯ З МІЖНАРОДНИМИ ОРГАНІЗАЦІЯМИ
1. Підписано Меморандум між Програмою Європейського Союзу «Підтримка політики регіонального розвитку в Україні» та Українською асоціацію районних та обласних рад
2. Підписано Меморандум про співпрацю між Швейцарсько-українським проектом «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO та Українською асоціацією районних та обласних рад.
СПІВПРАЦЯ З НАВЧАЛЬНИМИ ЗАКЛАДАМИ.
Підписано Меморандуму про співпрацю між Державним закладом «Державна екологічна академія післядипломної освіти та управління» та Українською асоціацією районних та обласних рад.
СЕМІНАРИ, КРУГЛІ СТОЛИ, НАРАДИ
1. 14.03.2014 року у м. Києві за ініціативи Президента Асоціації Чернова С.І. відбулась робоча зустріч голів обласних рад з Віце-прем’єр міністром – Міністром регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Гройсманом В.Б. та представниками центральних органів виконавчої влади.
2. 27-28.03.2014 року у м. Львові відбувся II Всеукраїнський форум місцевого самоврядування, представник Секретаріату Асоціації приймав у ньому участь.
3. 11.04.2014 року відбулось засідання Правління Асоціації, в рамках якого проведено круглий стіл на тему: «Внесення змін до проекту Конституції України».
4. 22.04.2014 року у Мінрегіоні відбулася узгоджувальна нарада під головуванням першого заступника Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Негоди В.А. з представниками заінтересованих органів і всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування з обговорення спірних положень проекту Закону України «Про право територіальних громад на об’єднання». На нараді були враховані пропозиції Асоціації до проекту Закону.
5. 22.04.2014 року у Мінекономрозвитку під головуванням Першого заступника Міністра економічного розвитку і торгівлі України Максюти А.А. відбулася нарада з питання обговорення остаточної редакції проекту Закону України «Про засади державної регіональної політики» з урахуванням зауважень, наданих Мінрегіоном.
6. 16 травня 2014 року у Національній академії державного управління при Президентові України відбулась щорічна Всеукраїнська науково-практична конференція за міжнародною участю «Місцеве самоврядування — основа сталого розвитку України», Андрійчук Ю.М. приймав участь у роботі конференції та був співмодератором секції «Конституційно-правові засади розвитку місцевого самоврядування».
7. 20.05.2014 року відбулась нарада з питань децентралізації виконавчої влади за участю представників органів місцевого самоврядування Дніпропетровської, Івано-Франківської, Одеської, Тернопільської областей організована спільно з Мінрегіонбудом, проходила під головуванням Віце-прем’єр міністра України Гройсмана В.Б.
8. 23.05.2014 року відбулось засідання Круглого столу на тему: «Про проект Закону «Про службу в органах місцевого самоврядування», зокрема в частині обговорення положень проекту Закону стосовно проведення спеціальної перевірки щодо осіб, які обираються на посади в органах місцевого самоврядування.
9. 12.06.2014 року відбулося засідання круглого столу на тему: «Конституційна реформа: децентралізація влади та зміцнення місцевого самоврядування. Ризики та загрози», у Малій залі Великого конференц-залу Національної академії наук України, організоване Інститутом громадянського суспільства, Реанімаційним пакетом реформ, Центром політико-правових реформ, представник Секретаріату Асоціації приймав у ньому участь.
10. 4-5 липня 2014 року відбувся Саміт Миру, Асоціація виступила співорганізатором заходу, представники Асоціації приймали у ньому участь.
11. 25.07.2014 у м. Батурин відбулося чергове засідання Правління Асоціації.
12. 6 серпня 2014 року в Міністерстві регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України на нараді було презентовано проект нової редакції Закону України «Про місцеве самоврядування».
13. 12 серпня 2014 року у м. Києві відбулось розширене засідання постійної Комісії Української асоціації районних та обласних рад з питань бюджетної та податкової політики.
14. 13 серпня 2014 року відбулось чергове засідання Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування, на якому, зокрема, був розглянутий проект Закону «Про добровільне об'єднання територіальних громад».
15. 13 серпня 2014 року в Міністерстві регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України на нараді було презентовано Концепцію проекту Закону України «Про громадські ініціативи та органи самоорганізації населення», за участю представників Всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування, центральних органів виконавчої влади та громадськості.
16. 14 серпня 2014 року в Міністерстві регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України відбулась нарада, на якій презентовано проект Закону «Про адміністративно-територіальний устрій».
17. 14 серпня 2014 року в Міністерстві регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України відбулась нарада з обговорення стану виконання завдання з розроблення та затвердження державних стандартів якості публічних послуг, яке визначене Планом заходів щодо реалізації Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні.
18. 20 серпня поточного року у Міністерстві регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України відбулась узгоджувальна нарада з представниками Всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування по проекту Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» (№4070а) з метою якісного доопрацювання проекту до повторного розгляду в парламенті у другому читанні.
19. 2 вересня 2014 року відбулось засідання робочої групи профільного Комітету Верховної Ради України з доопрацювання проекту Закону «Про добровільне об'єднання територіальних громад».
20. 10 вересня 2014 року у Міністерстві регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України під головуванням Віце-прем'єр-міністра - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України відбулась нарада з обговорення положень законопроекту «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо бюджетної децентралізації)» № 4435а. Метою заходу було доопрацювати зазначений проект Закону з урахуванням пропозицій Всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування, зокрема надано пропозиції Української Асоціації районних та обласних рад щодо реформування міжбюджетних відносин, податкового та іншого законодавства, схвалені рішенням постійної Комісії Асоціації з питань бюджетної та податкової політики від 12.08.2014 та прохання їх врахувати.
21. З 8 по 12 вересня 2014 року у Києві проходила комплексна навчальна програма «Школа місцевого самоврядування» (ШМС), організована Швейцарсько-українським проектом «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO у співпраці із Всеукраїнськими асоціаціями органів місцевого самоврядування та на підтримку ініціативи Мінрегіону з децентралізації влади. Учасники – близько 90 представників органів місцевого самоврядування - членів асоціацій зі всієї України. 10 вересня у рамках ШМС відбувся Форум учасників Школи за модерацією журналіста, автора та ведучого ток-шоу «Свобода слова» Андрія Куликова. Друга частина Форуму була присвячена діяльності Всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування. Серед доповідачів цієї частини були Юрій Андрійчук, Голова Секретаріату Української асоціації районних та обласних рад, Павло Козирєв, Голова Асоціації малих міст, Віце-президент Асоціації міст України та Вадим Івченко, Виконавчий директор Всеукраїнської асоціації сільських і селищних рад. Тема виступу Юрія Андрійчука, Голови Секретаріату Української асоціації районних та обласних рад: Реформування місцевого самоврядування шлях до створення дієвого самоврядування на рівні району та області.
22. 23 вересня 2014 року у Міністерстві регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України відбулась нарада, під головуванням першого заступника Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Негоди В.А. з обговорення проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про органи самоорганізації населення» (нова редакція) та питання децентралізації адміністративних послуг.
23. 24 вересня поточного року у Міністерстві регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України під головуванням першого заступника Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, заступника голови ради Конкурсу Негоди В.А. відбулось засідання Ради Всеукраїнського конкурсу проектів та програм розвитку місцевого самоврядування.
24. 25-26 вересня 2014 року в Києві відбулася конференція та фаховий огляд «Муніципальна консолідація в Європі: тенденції і рішення щодо об’єднання та співробітництва», організатори заходу є Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України у співпраці з Радою Європи.
25. 9 жовтня 2014 року експертне обговорення основних положень та відмінностей проектів Законів України «Про органи самоорганізації населення» (нова редакція) (проект Мінрегіону 2014 року, проекти зареєстровані у Верховній Раді Україні за № 3704 (проект відкликано) та 3704-1). За результатами якого рекомендовано: Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування України пришвидшити розгляд проекту закону реєстр. № 3704-1; Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України звернутись до Кабінету Міністрів України з пропозицією про перегляд терміну виконання завдання визначеного планом заходів з реалізації Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні на період до прийняття Верховною Радою України рішення стосовно законопроекту реєстр. №3704-1; Інституту міста провести детальний аналіз рекомендацій та пропозицій висловлених під час обговорення зазначених проектів законів, що можуть бути використані в подальшій роботі щодо удосконалення законодавства «Про органи самоорганізації населення».
26. 30 жовтня поточного року відбулось засідання круглого столу на тему : «Реалізація концептуальних положень реформи децентралізації влади», у Малій конференц-залі Національної академії наук України. Організатори заходу - ГО «Інститут громадянського суспільства» за підтримки Міжнародного фонду «Відродження». Участь у обговоренні приймали представники центральних органів виконавчої влади, всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування, громадських організацій, міжнародних проектів технічної допомоги Україні, науковці, провідні вітчизняні експерти. Під час круглого столу були представлені законопроекти, розроблені стратегічною дорадчою групою відповідно до основних положень Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади, а саме були презентовані наступні проекти Законів: «Про місцеве самоврядування», «Про адміністративно-територіальний устрій України», «Про місцеві адміністрації».
27. 30 жовтня поточного року у Міністерстві фінансів України відбулась робоча зустріч з обговорення нової моделі фінансового забезпечення місцевих бюджетів та нових підходів у взаємовідносинах державного бюджету з місцевими бюджетами, за участі представників центральних органів виконавчої влади, всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування та експертів. Актуальність проведення зазначеного заходу обумовлюються необхідністю повторного внесення до Верховної Ради України проекту Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо реформи міжбюджетних відносин). Під час заходу обговорювались пропозиції щодо доопрацювання цього проекту Закону.
28. 4 листопада поточного року у Міністерстві регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України під головуванням заступника Міністра-керівника апарату Негоди В.А. відбулась узгоджувальна нарада з обговорення спірних положень проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування та оптимізації надання адміністративних послуг» за участі представників центральних органів виконавчої влади, всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування, експертів. За результатами наради окремі положення проекту Закону узгоджені, а деякі потребують додаткових консультацій Мінрегіону з заінтересованими органами.
29. 10-11 листопада 2014 року відбулась робоча зустріч з представниками групи польських експертів з питань реформи місцевого самоврядування та децентралізації влади в Мінрегіоні, під час якої було презентовано робочі версії проектів законів «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про місцеві органи виконавчої влади», «Про внесення змін до Бюджетного та Податкового кодексу України (щодо бюджетної децентралізації), «Про державну службу» та «Про службу в органах місцевого самоврядування» та отримано відгуки на них від польських експертів.
30. 17 листопада 2014 року у Києві відбулась презентація шведсько-українського проекту з децентралізації влади в Україні.
31. 19 листопада 2014 року узгоджувальна нарада по проекту Закону «Про службу в органах місцевого самоврядування», під час якої були обговорені пропозиції Всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування.
32. 26 листопада 2014 року у Львові відбулась Друга Зустріч РЕГІОНЕТ.
33. 27-28 листопада 2014 року у Львові відбувся XIV Міжнародний Економічний Форум, присвячений насамперед тематиці регіонального розвитку.
34. 12.12.2014 у м. Києві відбулося чергове засідання Правління Асоціації
ІНФОРМАЦІЙНО-РОЗ’ЯСНЮВАЛЬНА РОБОТА
За звітній період Секретаріатом Асоціації забезпечено підготовку та видання наступних інформаційних матеріалів та консультацій:
§ Роз’яснення щодо сецперевірки для органів місцевого самоврядування, підготовлене за результатами засідання Круглого столу на тему: «Про проект Закону про службу в органах місцевого самоврядування», зокрема в частині обговорення положень проекту Закону стосовно проведення спеціальної перевірки щодо осіб, які обираються на посади в органах місцевого самоврядування.
§ Роз’яснення Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо деяких аспектів проведення голосування на засіданнях місцевих рад.
§ Роз’яснення щодо розпорядження землями за межами населеного пункту.
§ Роз’яснення Мінрегіону України щодо питань, які стосуються встановленого порядку проведення повірки лічильників холодної та гарячої води.§ Роз’яснення Мінрегіону щодо змін до Конституції України на реалізацію Реформи місцевого самоврядування та курсу Уряду на децентралізацію влади в Україні.
§ Роз’яснення Мін’юсту щодо застосування антикорупційного законодавства в частині діяльності уповноважених підрозділів з питань запобігання і виявлення корупції.
§ Протягом березня – квітня 2014 року на Форумі Веб-порталу Ресурсного центру зі сталого місцевого розвитку надавалися он-лайн консультації з антикорупційного законодавства.
§ З 22 квітня по 23 травня 2014 року на Форумі Веб-порталу Ресурсного центру зі сталого місцевого розвитку надавалися он-лайн консультації з виборчого процесу.
§ Протягом червня місяці на Форумі Веб-порталу Ресурсного центру зі сталого місцевого розвитку надавалися он-лайн консультації з оплати праці в органах місцевого самоврядування.
§ З 04.08.2014 та протягом серпня на на Форумі Веб-порталу Ресурсного центру зі сталого місцевого розвитку надавалися он-лайн консультації з земельних відносин та повноважень органів місцевого самоврядування у цій сфері.
§ Методичні рекомендації по застосуванню положень Закону України «Про співробітництво територіальних громад».
§ Матеріали щодо підготовки проектів регіонального розвитку, що можуть реалізуватися за рахунок коштів Державного фонду регіонального розвитку.
З метою покращення взаємодії з членами Асоціації та органами місцевого самоврядування продовжується модерація офіційного веб-сайту Асоціації (uaror.org.ua). За звітний період на його сторінках було розміщено більше 600 новин, що стосуються діяльності Асоціації, стану місцевого самоврядування в Україні, тощо. Постійно діє «Стрічка регіональних новин», яка відображає новини членів Асоціації, а також створена єдина база посилань на офіційні веб-сайти обласних та районних рад. Станом на грудень 2014 року відвідувачами оновленого веб-сайту Асоціації стали понад 76 000 чоловік зі всієї України.
На реалізацію статутних завдань Асоціації продовжується модерація Веб-порталу Ресурсний Центр зі сталого місцевого розвитку, створеного при Українській асоціації районних та обласних рад за підтримки проекту Європейського Союзу та Програми розвитку ООН «Місцевий розвиток, орієнтований на громаду». Веб-портал Центру розроблений з урахуванням кращих світових практик діяльності Knowledge management Hub, тобто Центрів управління знаннями, як професійна соціальна мережа. Центр надає можливість його користувачам знайти інформацію на тему розвитку громад, виконання проектів, ефективного управління, сталого розвитку тощо та поділитися набутим досвідом і наявною інформацією. Тобто база даних Центру є спільним результатом роботи його користувачів.
Портал спрямований на розвиток демократії участі через Форум, який надає можливість ініціювати теми з обговорення або приєднатися до вже діючих тем.
З ініціативи Центру було проведено низку організаційних заходів, семінари, підготовлено пропозиції до проектів нормативних актів.
Детальніше з роботою центру можна ознайомитись за адресою: http://rozvytok.in.ua.
ЗАСІДАННЯ ПРАВЛІННЯ АСОЦІАЦІЇ
12 грудня 2014 року у м. Києві відбулося засідання Правління Асоціації, на якому було розглянуто ряд питань щодо першочергових завдань діяльності органів місцевого самоврядування, діяльності Асоціації та ухвалено відповідні рішення.
Головував на засіданні Правління президент Асоціації, голова Харківської обласної ради Сергій Чернов.
Рішення Правління Асоціації:
1. Про нагородження відзнаками Асоціації
Відповідно до рішення Правління від 18 лютого 2011 року «Про відзнаки Асоціації» Правління вирішило:
Нагородити Почесною Грамотою Української асоціації районних та обласних рад:
§ Гончаренка Олексія Олексійовича – народного депутата України;
§ Креміня Тараса Дмитровича – народного депутата України;
§ Облапа Павла Васильовича – заступника керуючого справами – начальника юридичного управління виконавчого апарату Київської обласної ради;
§ Патютько Вікторію Анатоліївну – начальника Відділу правового забезпечення та кадрової роботи виконавчого апарату Сумської обласної ради;
§ Погорелову Олену Юріївну – заступника начальника юридичного управління апарату Одеської обласної ради;
§ Рубчака Миколу Володимировича – головного спеціаліста Департаменту регіональної політики та адміністративної реформи Секретаріату Кабінету Міністрів України.
§ Сінельніка Олександра Петровича – начальника відділу кадрової роботи та нагород виконавчого апарату Харківської обласної ради;
§ Тасмасиса Олександра Івановича – голову Тарутинської районної ради Одеської області;
§ Шевченка Олега Анатолійовича – заступника начальника відділу інформаційно-аналітичної роботи та взаємодії з органами місцевого самоврядування виконавчого апарату Кіровоградської обласної ради.
2. Про прийом до Асоціації нових членів
Розглянувши рішення Софіївської районної ради Дніпропетровської області про вступ до Української асоціації районних та обласних рад та у відповідності до статті 4 Статуту Асоціації, Правління вирішило прийняти Софіївську районну раду Дніпропетровської області в члени Української асоціації районних та обласних рад.
3. Про внесення змін до складу Правління Асоціації
З метою приведення персонального складу Правління Української асоціації районних та обласних рад у відповідність до Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування» та ст. 5.3.1. Статуту Асоціації, Правління вирішило (з подальшим внесення даного рішення для затвердження на черговий З’їзд Асоціації):
1. Припинити повноваження члена Правління у зв’язку з втратою статусу повноважного представника Асоціації:
Балоги Івана Івановича
Єсипенка Юрія Олеговича
Креміня Тараса Дмитровича
Тіндюка Миколи Андрійовича
Цьоменка Василя Григоровича
2. У зв’язку з набуттям статусу повноважного представника члена Асоціації, включити до складу Правління Асоціації Чубірка Володимира Володимировича – голову Закарпатської обласної ради.
3. Враховуючи пропозиції повноважних представників членів Асоціації у Хмельницькій, Черкаській та Чернівецькій областях, ввести до складу Правління Асоціації:
Гребенюк Віту Вікторівну – голову Новоушицької районної ради Хмельницької області;
Дзегу Володимира Дмитровича – голову Драбівської районної ради Черкаської області;
Гуцуляк Катерину Георгіївну – голову Сторожинецької районної ради Чернівецької області.
4. Про внесення змін до персонального складу постійних Комісій Асоціації
Відповідно до ст. 5.3.3. Статуту Української асоціації районних та обласних рад, керуючись п.1 Типового положення про постійні Комісії Асоціації та розглянувши пропозиції членів Правління щодо персонального складу постійних Комісій Асоціації, Правління вирішило:
1. У зв’язку з втратою статусу повноважного представника ради, вивести зі складу постійної Комісії Асоціації:
§ з питань регіонального розвитку – Єсипенка Юрія Олеговича;
§ з питань транскордонного та міжрегіонального співробітництва – Балогу Івана Івановича.
2. Призначити головою Комісії з питань економічного розвитку, комунальної власності та земельних відносин Чорноіваненка Олександра Анатолійовича – голову Кіровоградської обласної ради.
3. Ввести до персонального складу постійної Комісії Асоціації з екологічних питань:
§ Альбрехт Оксану Олександрівну – голову Володарсько-Волинської районної ради Житомирської області;
§ Гляня Леоніда Даниловича – голову Зачепилівської районної ради Харківської області;
§ Гуртового Валентина Миколайовича – голову Березанської районної ради Миколаївської області;
§ Дзундзу Василя Степановича – голову Калуської районної ради Івано-Франківської області;
§ Дутчака Андрія Петровича – голову Путильської районної ради Чернівецької області;
§ Крепосного Юрія Григоровича – голову Куликівської районної ради Чернігівської області;
§ Сіору Володимира Івановича – голову Кременчуцької районної ради Полтавської області;
§ Тасмасиса Олександра Івановича – голову Тарутинської районної ради Одеської області.
5. Про підготовку пропозицій до Плану роботи Правління та Секретаріату Асоціації на 2015 рік
Розглянувши проект Плану роботи Правління та Секретаріату Асоціації на 2015 рік, Правління вирішило взяти за основу проект Плану роботи Правління та Секретаріату Асоціації на 2015 рік (з планом можна ознайомитись на веб-сайті Асоціації за адресою: http://uaror.org.ua/?page_id=8878). Членам Правління Асоціації - до 26 грудня 2014 року надати пропозиції до проекту Плану роботи Правління та Секретаріату Асоціації на 2015 рік. Секретаріату Асоціації доопрацювати проект Плану роботи на 2015 рік з врахуванням поданих пропозицій і внести його на чергове засідання Правління.
6. Про звіт щодо виконання кошторису надходжень та видатків Асоціації за 2014 рік та затвердження кошторису надходжень та видатків Асоціації на 2015 рік
Заслухавши інформацію Голови Секретаріату Української асоціації районних та обласних рад Андрійчука Ю.М. щодо фінансово-господарської діяльності Асоціації та відповідно до ст. 5.3.3. Статуту Асоціації, Правління вирішило схвалити звіт щодо виконання кошторису надходжень та видатків Асоціації за 2014 рік. Звернути увагу окремих рад — членів Асоціації про недотримання ними вимог п. 3, ст. 4.6.2 Статуту Асоціації, що призвело до невиконання затвердженого кошторису доходів та видатків Асоціації, та неможливості реалізації в повному обсязі запланованих на 2014 рік заходів.
Внести зміни до Порядку розрахунку розміру сплати членського внеску для членів Асоціації затвердженого рішенням Правління від 02 грудня 2010 року, зі змінами від 2 грудня 2011 року, від 11 квітня 2014р, в частині розміру членських внесків для обласних рад з 1 січня 2015 року.
Затвердити кошторис надходжень та видатків Асоціації на 2015 рік.
Крім цього Правління доручило Секретаріату Асоціації покращити взаємодію та інформування членів Асоціації про її діяльність, а також посилити контроль за станом сплати членських внесків та їх ефективним використанням.
7. Про внесення змін до Конституції України щодо забезпечення децентралізації та реформи місцевого самоврядування
Заслухавши та обговоривши інформацію щодо внесення змін до Конституції України щодо забезпечення децентралізації повноважень та реформи місцевого самоврядування, Правління вирішило звернутися до Голови Верховної Ради України, Президента України, Прем’єр-міністра України з ініціативою про проведення спільної зустрічі з головами обласних рад для обговорення питань реформування місцевого самоврядування та децентралізації повноважень. Запропонувати Директору науково-дослідного інституту державного будівництва та місцевого самоврядування Національної академії правових наук України Серьогіній С.Г. доопрацювати пропозиції Асоціації до проекту Закону України «Про внесення змін до Конституції України» з урахуванням обговорення на засіданні Правління. Секретаріату Асоціації направити дане рішення до Верховної Ради України, Адміністрації Президента України та Секретаріату Кабінету Міністрів України.
ЗВЕРНЕННЯ
Голові Верховної Ради України п. ГРОЙСМАНУ В.Б.
Вельмишановний Володимире Борисовичу!
Коаліційною угодою депутатських фракцій VIII скликання та Програмою діяльності Уряду передбачено запровадження нової політики державного управління та місцевого самоврядування, зокрема щодо децентралізації та регіонального розвитку, максимальної передачі функцій на місцевий рівень.
Концепцією реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, схваленої Урядом 1 квітня 2014 року, та Планом заходів щодо реалізації зазначеної Концепції, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18.06.2014 № 591-р, передбачається внесення змін до Конституції України з метою забезпечення комплексної та системної реформи місцевого самоврядування.
Проект Закону про внесення змін до Конституції України (щодо повноважень органів державної влади та місцевого самоврядування) (реєстр. № 4178а від 26.06.2014) не був прийнятий Верховною Радою України VII скликання та є відкликаним, у зв’язку з початком роботи Верховної Ради України VIII скликання.
Прийняття змін до Конституції України обумовлюється необхідністю термінового врегулювання питань адміністративно-територіального устрою, створення виконавчих органів районних і обласних рад, а також зміни функцій місцевих державних адміністрацій. Неприйняття цих змін до Конституції України унеможливлює проведення комплексної реформи місцевого самоврядування щодо створення спроможних територіальних громад сільських, селищних і міських рад, запровадження дієвого самоврядування на рівні району і області.
Враховуючи викладене і керуючись статтею 18 Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування» та з метою узгодження позицій місцевого самоврядування і центральних органів державної влади, Всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування «Українська асоціація районних та обласних рад» ініціює проведення негайних консультацій з Вами, Президентом України та Прем’єр-Міністром України з питань реформування місцевого самоврядування та децентралізації повноважень.
Пропонуємо також утворити відповідну робочу групу при Верховній Раді України із залученням до її роботи представників Всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування.
Президенту України п. ПОРОШЕНКУ П.О.
Вельмишановний Петре Олексійовичу!
Коаліційною угодою депутатських фракцій VIII скликання та Програмою діяльності Уряду передбачено запровадження нової політики державного управління та місцевого самоврядування, зокрема щодо децентралізації та регіонального розвитку, максимальної передачі функцій на місцевий рівень.
Концепцією реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, схваленої Урядом 1 квітня 2014 року, та Планом заходів щодо реалізації зазначеної Концепції, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18.06.2014 № 591-р, передбачається внесення змін до Конституції України з метою забезпечення комплексної та системної реформи місцевого самоврядування.
Проект Закону про внесення змін до Конституції України (щодо повноважень органів державної влади та місцевого самоврядування) (реєстр. № 4178а від 26.06.2014) не був прийнятий Верховною Радою України VII скликання та є відкликаним, у зв’язку з початком роботи Верховної Ради України VIII скликання.
Прийняття змін до Конституції України обумовлюється необхідністю термінового врегулювання питань адміністративно-територіального устрою, створення виконавчих органів районних і обласних рад, а також зміни функцій місцевих державних адміністрацій. Неприйняття цих змін до Конституції України унеможливлює проведення комплексної реформи місцевого самоврядування щодо створення спроможних територіальних громад сільських, селищних і міських рад, запровадження дієвого самоврядування на рівні району і області.
Враховуючи викладене і керуючись статтею 18 Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування» та з метою узгодження позицій місцевого самоврядування і центральних органів державної влади, Всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування «Українська асоціація районних та обласних рад» ініціює проведення негайних консультацій з Вами, Головою Верховної Ради України та Прем’єр-Міністром України з питань реформування місцевого самоврядування та децентралізації повноважень.
Прем’єр-міністру України п. ЯЦЕНЮКУ А.П.
Вельмишановний Арсенію Петровичу!
Коаліційною угодою депутатських фракцій VIII скликання та Програмою діяльності Уряду передбачено запровадження нової політики державного управління та місцевого самоврядування, зокрема щодо децентралізації та регіонального розвитку, максимальної передачі функцій на місцевий рівень.
Концепцією реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, схваленої Урядом 1 квітня 2014 року, та Планом заходів щодо реалізації зазначеної Концепції, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18.06.2014 № 591-р, передбачається внесення змін до Конституції України з метою забезпечення комплексної та системної реформи місцевого самоврядування.
Проект Закону про внесення змін до Конституції України (щодо повноважень органів державної влади та місцевого самоврядування) (реєстр. № 4178а від 26.06.2014) не був прийнятий Верховною Радою України VII скликання та є відкликаним, у зв’язку з початком роботи Верховної Ради України VIII скликання.
Прийняття змін до Конституції України обумовлюється необхідністю термінового врегулювання питань адміністративно-територіального устрою, створення виконавчих органів районних і обласних рад, а також зміни функцій місцевих державних адміністрацій. Неприйняття цих змін до Конституції України унеможливлює проведення комплексної реформи місцевого самоврядування щодо створення спроможних територіальних громад сільських, селищних і міських рад, запровадження дієвого самоврядування на рівні району і області.
Враховуючи викладене і керуючись статтею 18 Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування» та з метою узгодження позицій місцевого самоврядування і центральних органів державної влади, Всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування «Українська асоціація районних та обласних рад» ініціює проведення негайних консультацій з Вами, Президентом України та Головою Верховної Ради України з питань реформування місцевого самоврядування та децентралізації повноважень.
8. Про удосконалення бюджетного та податкового законодавства для формування Державного та місцевих бюджетів на 2015 рік
Заслухавши та обговоривши інформацію щодо змін до бюджетного та податкового законодавства для формування Державного та місцевих бюджетів на 2015 рік, Правління вирішило взяти до відома інформацію про проведену роботу. Схвалити рішення Комісії Асоціації з питань бюджетної та податкової політики «Про пропозиції щодо реформування міжбюджетних відносин, податкового та іншого законодавства» (з пропозиціями можна ознайомитись на веб-сайті Асоціації за адресою: http://uaror.org.ua/?page_id=7902 ).
Ініціювати внесення питання «Про формування Державного та місцевих бюджетів на 2015 рік на реформованій правовій основі» до порядку денного наступного засідання Ради Національного Конгресу місцевого самоврядування України та про його розгляд впродовж 10 днів.
Секретаріату Асоціації спільно з Комісією Асоціації з питань бюджетної та податкової політики забезпечити взаємодію з відповідними центральними органами виконавчої влади в процесі розгляду ними рішення Комісії. Організувати спільну відповідну зустріч голів обласних рад з Міністром фінансів України та Міністром освіти та науки України.
Запропонувати головам обласних рад під час зустрічі з Головою Верховної Ради України, Президентом України та Прем’єр-міністром України обговорити питання введення посади уповноваженого Кабінету Міністрів України з питань децентралізації повноважень, реформи місцевого самоврядування та територіального організації влади.
9. Про удосконалення земельних відносин в контексті децентралізації повноважень
Заслухавши та обговоривши інформацію щодо децентралізації повноважень у сфері земельних відносин, Правління вирішило взяти до відома інформацію про проведену роботу. Схвалити пропозиції до законодавчих актів у сфері земельних відносин (додаються). Доручити Секретаріату Асоціації направити дане рішення до Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України.
Додаток до рішення Правління
від 12.12.2014 р.
Пропозиції до законодавчих актів у сфері земельних відносин
1. Виходячи із того, що система виділення земельних ділянок, які знаходяться за межами населених пунктів і належать до земель державної власності, передача їх у власність або користування юридичним та фізичним особам здійснюється органами виконавчої влади, часто без врахування інтересів територіальних громад, вважаємо за доцільне внести зміни до законодавства в сфері земельних відносин, а саме: передбачити надання повноважень органам місцевого самоврядування щодо розпорядження землями за межами населених пунктів, які не є у приватній власності, забезпечивши при цьому баланс інтересів держави, територіальних громад та передбачивши механізми захисту особливо цінних земель від нераціонального їх використання.
2. Встановити, що юрисдикція органів місцевого самоврядування територіальної громади поширюється не тільки на територію населених пунктів цієї громади, а на всю територію, з якої сьогодні стягується земельний податок до цієї громади (реалізувати принцип повсюдності місцевого самоврядування).
3. Закріпити за обласними та районними радами повноваження щодо володіння, розпорядження та використання земель, які перебувають під нерухомими об’єктами спільної (комунальної) власності територіальних громад сіл, селищ, міст і знаходяться в управлінні обласних та районних рад.
4. Надати право органам місцевого самоврядування на доступ до інформації з Державного земельного кадастру.
5. Передбачити можливість надання земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами та іншими захисними насадженнями, що не входять до земель лісового фонду, в користування власникам землі чи землекористувачам, які використовують прилеглі до цих насаджень земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, та в яких створено спеціалізовані підрозділи для ведення лісового господарства.
6. Надати можливість сільським, селищним, міським радам переглядати договори оренди, передбачивши в них можливість зміни орендної ставки в залежності від інфляції.
7. Передбачити коригування нормативної оцінки земель несільськогосподарського призначення, яка зросла майже в 100 разів.
10. Про проведення загальних позачергових місцевих виборів
Заслухавши та обговоривши інформацію щодо можливого призначення проведення загальних позачергових місцевих виборів, Правління вирішило звернутися до Голови Верховної Ради України та Президента України з проханням посприяти негайному прийняттю змін до Конституції України та пакету законів України з реформування місцевого самоврядування та децентралізації повноважень, які дадуть змогу провести вибори на оновленій правовій основі (додаються). Секретаріату Асоціації направити дане рішення до Верховної Ради України та Адміністрації Президента України.
ЗВЕРНЕННЯ
Української асоціації районних та обласних рад
до Голови Верховної Ради України та Президента України
Останнім часом з різних політичних кіл лунають заклики про проведення загальних позачергових місцевих виборів.
У той же час, Концепцією реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, схваленої Кабінетом Міністрів України від 01.04.2014 № 333-р, передбачено проведення місцевих виборів з урахуванням реформованої системи органів місцевого самоврядування.
При цьому, відповідно до Плану заходів щодо реалізації зазначеної Концепції, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18.06.2014 № 591-р, має бути здійснений комплекс заходів з децентралізації влади в державі.
У першу чергу повинні бути внесені зміни до Конституції України та прийнятий пакет законів, що стануть законодавчою базою реформ. Лише після впровадження зазначених законів та на основі нового адміністративно-територіального устрою мають відбутися чергові місцеві вибори.
Крім цього, необхідним залишається внесення змін до виборчого законодавства, зокрема щодо застосування мажоритарної та пропорційної виборчої системи з відкритими списками, фінансового забезпечення виборчого процесу на місцевому рівні.
Просимо Вас прискорити прийняття змін до Конституції України щодо децентралізації повноважень, пакету Законів України з реформування місцевого самоврядування та відповідного виборчого законодавства, які дадуть змогу провести вибори на оновленій правовій основі.
11. Про проект Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування»
Розглянувши проект Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» підготовлений Національним агентством України з питань державної служби, Правління вирішило взяти до відома інформацію про проведену роботу та вважати, що запропонований проект Закону потребує подальшого доопрацювання. Секретаріату Асоціації узагальнити висловлені під час обговорення зауваження та пропозиції членів Правління та надіслати їх до Національного агентства України з питань державної служби. Представникам від Української асоціації районних та обласних рад продовжити роботу у складі робочої групи з підготовки проекту Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» при Нацдержслужбі.
Пропозиції
Української асоціації районних та обласних рад до проекту Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування»
Розглянувши підготовлений Нацдержслужбою проект Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», надаємо наступні пропозиції та зауваження до нього.
1. Виходячи з правової природи місцевого самоврядування, яка на відміну від державної служби визначається представництвом інтересів не лише держави в цілому, а й окремих територіальних громад, у п. 3 ч. 1 ст. 3 законопроекту у визначенні принципу верховенства права вважаємо за доцільне визначити необхідність забезпечення балансу інтересів держави, територіальної громади, громадянського суспільства, різних соціальних груп та осіб при виконання завдань і функцій місцевого самоврядування.
2. Відповідно до ч. 4 ст. 8 зазначеного проекту Закону до повноважень керівника служби в органі місцевого самоврядування, зокрема, віднесено призначення осіб на адміністративні посади та їх звільнення з посад.
Виходячи з положень ч. 6 ст. 55 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», голова районної, обласної, районної у місті ради призначає і звільняє керівників та інших працівників структурних підрозділів виконавчого апарату ради.
Водночас, законопроектом визначено, що повноваження керівника служби в органі місцевого самоврядування у виконавчому апараті районної, обласної, Севастопольської міської ради здійснює керуючий справами, відтак, й призначення осіб на адміністративні посади та їх звільнення з посад відповідно до його положень має здійснюватись керуючим справами, а не головою відповідної ради, як це передбачено в ч. 6 ст. 55 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
З урахуванням наведеного зазначені повноваження керівника служби в органі місцевого самоврядування мають бути узгоджені з положеннями Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
3. Пунктом 1 частини 1 ст. 16 законопроекту для посад категорії «Б», крім посад сільського, селищного, міського голови, інших виборних посад у сільських радах, встановлено критерії щодо присвоєння особам, які можуть займати такі посади, ступеню вищої освіти магістра. Відповідно до протокольного рішення за результатами узгоджувальної наради з обговорення доопрацьованої редакції законопроекту від 19.11.2014 року, до цієї категорії віднесено також і посади головних бухгалтерів сільських, селищних, міських рад.
Водночас, на практиці у сільській місцевості відчувається недостатність бухгалтерів та інших спеціалістів зазначеного освітнього рівня, що значно ускладнить добір службовців на відповідні посади у сільських радах. З урахуванням наведеного, вважаємо за необхідне доповнити виключення щодо такого критерію для посад категорії «Б» також й адміністративними посадами відповідної категорії у виконавчих органах сільських рад.
4. Пунктом 6 ч. 1 ст. 43 законопроекту передбачено таку підставу для звільнення службовців у зв’язку з втратою права на службу в органах місцевого самоврядування або його обмеження як порушення обмежень, передбачених частиною третьою статті 14 цього Закону.
В свою чергу, зазначеною нормою законодавства встановлені обмеження службовця місцевого самоврядування, який займає адміністративну посаду, утворювати політичні партії та бути їх членом, проводити передвиборну агітацію чи брати участь у передвиборній агітації за інших кандидатів, партій – суб’єктів виборчого процесу, суміщати роботу на посаді службовця місцевого самоврядування з обов’язками народного депутата або депутата місцевої ради; залучати, використовуючи своє службове становище, державних службовців, службовців місцевого самоврядування, працівників бюджетної сфери, інші категорії населення до участі в агітації, акціях та заходах, що організовані політичними партіями, у будь-який інший спосіб використовувати своє службове становище у цілях політичних партій.
Водночас, ані статтею 43, ані статтею 14 не визначається порядок встановлення таких фактів та не визначається, якими юридичними фактами (наприклад, рішення суду, результати службового розслідування тощо) мають підтверджуватися такі обставини.
Оскільки порушення службовцем місцевого самоврядування вищезгаданих обмежень може виступати підставою для його звільнення з посади, необхідним вбачається визначення чіткого механізму встановлення таких фактів, а також строку такого звільнення за аналогією із особливостями звільнення, встановлених у ч. 2 ст. 43 законопроекту.
Окремо слід звернути увагу, що частиною 2 цієї статті передбачено, що керівник служби зобов’язаний звільнити особу, яка займає адміністративну посаду у триденний строк з дня настання або встановлення факту, передбаченого пунктами 1-4 частини першої цієї статті. Втім, набрання законної сили рішенням суду або обвинувальним вироком суду у випадках, встановлених пунктами 3, 4 ч. 1 ст. 43, є датою встановлення такого факту, однак, при встановленні обов’язку керівника служби звільнити особу, щодо якої судом постановлені відповідні рішення, необхідно враховувати обізнаність керівника про зазначені факти.
За таких умов, доцільним вбачається визначення початку відліку триденного строку для звільнення службовця в окреслених випадках з моменту офіційного повідомлення керівника служби про набрання законної сили такими документами.
5. Частиною 3 ст. 46 законопроекту передбачено, що службовець, який займає виборну посаду в органах місцевого самоврядування, звільняється з неї з моменту вступу на цю посаду іншої особи, затвердженої чи обраної у встановленому законодавством порядку.
Водночас, таке положення суперечить приписам Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Так, наприклад, відповідно до положень Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» секретар сільської, селищної, міської ради, голова районної, обласної, районної у місті ради, заступник голови районної, районної у місті (у разі її створення) ради, перший заступник, заступник голови обласної ради обираються відповідною радою з числа її депутатів на строк повноважень ради. При цьому припинення повноважень депутата має своїм правовим наслідком й припинення повноважень такої особи на відповідній виборній посаді в органі місцевого самоврядування.
В свою чергу, виходячи з вимог ст. 141 Конституції України, строк повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, депутати якої обрані на чергових виборах, становить п’ять років. Припинення повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради має наслідком припинення повноважень депутатів відповідної ради. Згідно з ч. 8 ст. 45 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» повноваження місцевої ради, обраної на позачергових, повторних або перших виборах, закінчуються в день відкриття першої сесії відповідної ради, обраної на наступних (чергових або позачергових) виборах.
Таким чином, оскільки повноваження депутатів припиняються із припиненням повноважень відповідної ради, у той же момент припиняються й повноваження таких депутатів на виборних посадах відповідного органу місцевого самоврядування. За таких умов звільнення службовця, який займає виборну посаду в органах місцевого самоврядування, має також пов’язуватись з моментом закінчення повноважень відповідної ради, окрім посад сільського, селищного та міського голів.
6. Пунктом 8 частини 1 статті 11 до обов’язків службовця місцевого самоврядування віднесено «виявляти ініціативу і творчість у роботі». Однак, зазначені вимоги до службовця місцевого самоврядування не мають універсального характеру та скоріше можуть виступати однією із характеристик профілю професійної компетентності посади в органі місцевого самоврядування або підставою для заохочення, адже критерії оцінки належного виконання службовцем такого обов’язку матимуть виключно суб’єктивний характер, а окремі види роботи взагалі не вимагають від службовця ініціативності або творчого підходу до її виконання. В свою чергу, неналежне виконання службовцем обов’язків матиме настання для нього негативних наслідків у вигляді передбаченої законодавством відповідальності. Закріплення такого обов’язку службовця місцевого самоврядування ставить його у завідомо невигідне та нестабільне положення.
7. Слід зауважити, що чинним законодавством України передбачені також інші надбавки та доплати, зокрема, за знання та використання в роботі іноземної мови, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук з відповідної спеціальності тощо. З урахуванням зазначеного статтю 53 законопроекту доцільно доповнити частиною наступного змісту:
«Службовцю місцевого самоврядування також встановлюються інші надбавки та доплати відповідно до вимог чинного законодавства України».
8. Неврегульованим залишився правовий статус патронатної служби в органах місцевого самоврядування. Пропонуємо віднести працівників патронатних служб до відповідних категорій посад в органах місцевого самоврядування, передбачити, що голови рад мають право самостійно (без конкурсу) добирати та приймати на службу своїх помічників, радників (патронатна служба). Одночасно необхідно законодавчо врегулювати питання щодо недопустимості призначення службовців інших підрозділів виконавчих органів місцевого самоврядування через патронатну службу осіб, які не є службовцями місцевого самоврядування без конкурсу.
9. Проект Закону містить статтю 15 «Захист права доступу до служби в органі місцевого самоврядування та прав службовця місцевого самоврядування».
Вказаною статтею передбачається можливість оскарження рішення керівника органу місцевого самоврядування, прийнятого за результатами розгляду скарги, до спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань державної служби, який, в свою чергу, у разі отримання відповідної скарги, проводить службове розслідування та вживає відповідних заходів у межах повноважень.
Однак, такий механізм оскарження порушує принципи місцевого самоврядування в Україні, призведе до безпідставного втручання органу державної влади у роботу органів місцевого самоврядування та створить штучні засади підконтрольності органу місцевого самоврядування органу Нацдержслужби.
Постановою Кабінету Міністрів України від 13 червня 2000 р. № 950 «Про затвердження Порядку проведення службового розслідування стосовно осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування», передбачена можливість проведення Нацдержслужбою службового розслідування відносно посадових осіб місцевого самоврядування. Однак, з цього приводу необхідно зазначити, що вказаний документ є підзаконним нормативно-правовим актом, а Закони України не повинні прийматися на виконання таких актів.
Логічним у вирішенні цього питання вбачається визначення можливості оскаржити таке рішення керівника органу місцевого самоврядування до суду в порядку, передбаченому чинним законодавством України.
Маємо зазначити, що спеціально уповноважений орган виконавчої влади з питань державної служби не є контролюючим органом чи органом оскарження щодо органів та посадових осіб місцевого самоврядування відповідно до свого статусу та норм Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Європейської Хартії місцевого самоврядування. Зазначені акти визначають принцип правової автономії місцевого самоврядування та неможливість втручання у діяльність органів та посадових осіб місцевого самоврядування з боку державних органів.
Законопроект також не передбачає механізму та правових наслідків невиконання вимоги уповноваженого органу виконавчої влади з питань державної служби щодо скасування рішення керівника служби органі місцевого самоврядування. Разом з тим Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлює, що скасування актів органів та посадових осіб місцевого самоврядування з питань їх невідповідності законам України відбувається у судовому порядку.
Таким чином, Законопроектом закладаються норми, які суперечать вимогам чинного законодавства України та не враховують особливості та принципи місцевого самоврядування.
З цих же підстав пропонуємо виключити частину 2 статті 11 проекту Закону.
10. Сумнівним є запропонований проектом Закону наступне положення статті 14:
Службовець місцевого самоврядування, який займає адміністративну посаду, не має права:
3) суміщати роботу на посаді службовця місцевого самоврядування з обов’язками народного депутата України або депутата місцевої ради.
Враховуючи, що депутати місцевих рад реалізують свої повноваження на громадських засадах, що не створює перешкод чи конфлікту інтересів зі службою в органах місцевого самоврядування, пропонуємо залишити право на таке суміщення або передбачити, що суміщення посад службовця місцевого самоврядування з статусом депутата місцевої ради можливо, за умови, що воно відбувається в різних органах місцевого самоврядування.
11. Пункт 3 частини 1 статті 42 проекту Закону не узгоджується із частиною 2 статті 16 проекту Закону, а саме підстави, які унеможливлюють зайняти посаду в органі місцевого самоврядування з підставами для звільнення у зв’язку з втратою права на службу в органах місцевого самоврядування.
Пунктом 5 частини 2 статті 16 Законопроекту передбачені обмеження займати посаду в органі місцевого самоврядування для осіб, які піддавались адміністративному стягненню за корупційне правопорушення. Разом з тим, підставою для звільнення у зв’язку з втратою права на службу, відповідно до статті 42 Законопроекту, є набрання законної сили рішення суду про притягнення службовця до адміністративної відповідальності за корупційне правопорушення, пов’язане з порушенням обмежень, передбачених Законом України «Про запобігання корупції», що відображає лише частину таких правопорушень.
Таким чином, дві статті законопроекту, що стосуються одного питання, а саме: права перебування на службі, унормовують його у різний спосіб: у широкому та звуженому розумінні.
12. У статті 55 проекту Закону неприпустимим є положення, що пенсійне забезпечення службовців місцевого самоврядування здійснюється на загальних засадах, відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».
13. Недоречним є використання бланкетної норми до Закону України «Про державну службу» у статті 56 щодо дисциплінарної та майнової відповідальності, виходячи з того, що для виборних посад має бути свій порядок.
12. Про концепцію розвитку професійно-технічної освіти в Україні в умовах децентралізації
Заслухавши та обговоривши інформацію щодо розвитку професійно-технічної освіти в Україні в умовах децентралізації, Правління вирішило взяти до відома інформацію надану Міністерством освіти та науки України. Членам Правління Асоціації - до 30 грудня 2014 року надати пропозиції до Концепції розвитку професійно-технічної освіти в Україні в умовах децентралізації голові постійної Комісії Асоціації з соціальних та гуманітарних питань, голові Черкаської обласної ради Коваленко В.М. Запропонувати постійній Комісії Асоціації з соціальних та гуманітарних питань розглянути пропозиції по удосконаленню нормативно-правової бази та подальшого розвитку системи професійно-технічної освіти, запропоновані Міністерством освіти та науки України, та прийняти відповідне рішення.
13. Про створення Суспільного телебачення і радіомовлення України та наслідки для регіональних медіапросторів, вплив на якість висвітлення діяльності органів місцевого самоврядування та представників громадянського суспільства
Заслухавши та обговоривши інформацію щодо створення Суспільного телебачення і радіомовлення України, Правління вирішило звернутися до Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України стосовно недоцільності повної ліквідації обласних державних телерадіокомпаній (проект звернення додається). Доручити голові постійної Комісії Асоціації з соціальних та гуманітарних питань, голові Черкаської обласної ради Коваленко В.М. доопрацювати звернення Асоціації до Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України стосовно недоцільності повної ліквідації обласних державних телерадіокомпаній з урахуванням обговорення на засіданні Правління. Секретаріату Асоціації направити дане рішення до Верховної Ради України, Адміністрації Президента України, Секретаріату Кабінету Міністрів України.
Проект звернення
Української асоціації районних та обласних рад до Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України
Українська асоціація районних та обласних рад висловлює стурбованість щодо практичної реалізації норм Закону України «Про суспільне телебачення і радіомовлення України», а також наслідків, які слід очікувати після набуття чинності зазначеним нормативно-правовим актом, для розвитку місцевого самоврядування і розбудови громадянського суспільства, забезпечення відкритості та транспарентності діяльності влади на місцях, залучення громад до участі в управлінні територіями.
Передбачене законом створення такої структури, як Національна суспільна телерадіокомпанія України та форма господарювання, затверджена відповідною постановою Кабінету Міністрів України, суперечать сутності децентралізації – одного з ключових аспектів реформ, необхідних для модернізації України як європейської держави.
Після реалізації низки положень Закону сформується жорстка вертикаль у державній інформаційній політиці, яка матиме мало спільного із задекларованою Законом метою - задоволення інформаційних потреб суспільства, залучення громадян до обговорення та вирішення найважливіших соціально-політичних питань, сприяння формуванню громадянського суспільства.
Переконані, що ліквідація низки регіональних засобів масової інформації та передача їх майна до статутного капіталу ПАТ "Національна суспільна телерадіокомпанія України" ганебним чином порушує права територіальних громад на представлення своєї точки зору в інформаційному просторі та отримання суспільством всебічної інформації.
Як приклад, за останні роки загальноприйнятою практикою є трансляція в прямому ефірі пленарних засідань сесій місцевих рад на регіональному телебаченні, завдяки чому громади мають можливість «з перших вуст» отримувати інформацію про рішення, що розглядаються, дізнаватися позицію окремих депутатів з того чи іншого питання порядку денного. Ліквідація мережі регіональних телерадіокомпаній автоматично позбавляє мешканців місцевих громад права на отримання об’єктивної та неупередженої інформації щодо рішень, які ухвалюються місцевою владою.
Просимо також взяти до уваги той факт, що реалізація Закону України «Про суспільне телебачення і радіомовлення України» у такій редакції суперечитиме Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів», «Про доступ до публічної інформації» тощо. Крім того, не відповідатиме положенням ратифікованого Україною Додаткового протоколу до Європейської хартії місцевого самоврядування про право участі у справах місцевого органу влади, зокрема в частині сприяння використанню інформаційно-комунікаційних технологій для реалізації громадянами права на участь у справах місцевого органу влади, а також не відповідатиме закладеним в тексті самого Закону принципам всебічного, об’єктивного і збалансованого інформування про суспільно значущі події в Україні та за кордоном; пріоритету суспільних інтересів над комерційними та політичними; участі громадськості в управлінні, формуванні програмної політики; прозорості та відкритості діяльності.
Інформаційна політика в Україні має бути переглянута, як зазначено у Законі, «з метою задоволення інформаційних потреб суспільства, залучення громадян до обговорення та вирішення найважливіших соціально-політичних питань, сприяння формуванню громадянського суспільства». Регіональні телерадіокомпанії мають робити продукт для Національної суспільної телерадіокомпанії України, при цьому мати можливість власного мовлення у регіонах. Наголошуємо на недоцільності повної ліквідації обласних державних телерадіокомпаній.
Вважаємо за необхідне сприяти становленню та формуванню регіональних засобів масової інформації на якісно новому рівні, що забезпечить об’єктивне інформування суспільства про дії влади, її конструктивний діалог з громадськістю, реальне втілення принципів децентралізації та субсидіарності.
Останнє оновлення на Понеділок, 12 січня 2015 17:00